Millainen budjetti sopii yrityksen verkkosivuprojektiin?

Lienee sanomattakin selvää, että jokaisella yrityksellä on tänä päivänä oltava nettisivut. Nettisivujen kautta yritys voi viestiä asiakkailleen siellä, missä sen asiakkaatkin ovat, eli Internetissä. Nettisivut ovat tärkeä markkinointikanava, ja jos mainontaan ja markkinointiin liittyvät asiat ovat hallussa, löytää yritys netistä itselleen kokonaan uusiakin asiakkaita. 

Selkeät, vakuuttavat ja taiten toteutetut verkkosivut vahvistavat positiivista kuvaa yrityksestä, ja houkuttelevat ottamaan yhteyttä tuotteiden tai palveluiden tilaamisen tiimoilta. Mikäli yrityksen omasta väestä ei löydy raudanlujaa osaamista verkkosivujen suunnittelemiseen ja toteuttamiseen, on aika kääntyä luotettavan digitoimiston puoleen.

Mikä on yrityksen kotisivujen hinta?

Kotisivujen hinta voi olla mitä tahansa pyöreän nollan ja kymppitonnin väliltä. Kotisivut saa edullisesti tai jopa ilmaiseksi esimerkiksi alan opiskelijalta. Kaikista edullisimmat kotisivut eivät kuitenkaan välttämättä ole niin toiminnalliset ja myyvät, kuin yritys tarvitsisi kasvattaakseen liiketoimintaansa ja tulostaan. Kymppitonni on monelle yritykselle aivan liikaa. Kymppitonnilla saa kovan luokan asiantuntemusta, mutta jo huomattavasti edullisemmallakin saa laadukkaat kotisivut yritykselle. Noin tonnilla saa muutaman sivun verkkopalvelun, jolta löytyy kaikki tarpeellinen. Kuulostaako sekin paljolta? Ei hätää – hae kertaluotto esimerkiksi täältä. Kotisivuihin panostaminen maksaa itsensä kyllä takaisin!

Mistä kotisivujen hinta koostuu?

Rahaa

Miksi kotisivuihin pitää budjetoida ainakin tonni? Se johtuu siitä, että verkkosivuprojektin hinta koostuu useista eri tekijöistä. Pelkkien kotisivujen hinta vaihtelee noin 200–500 euron välillä. Tällä hinnalla saa kaikista yksinkertaisimmat kotisivut, mitkä koostuvat yhdestä tai kahdesta sivusta. Toinen on etusivu, toinen esimerkiksi ”tietoa meistä” -sivu. Jos tarvetta on laajemmille kotisivuille kuin tällaisille käyntikorttimaisille perussivuille, pitää verkkosivuprojektiin varata enemmän rahaa. Kolmen, neljän sivun verkkosivut maksavat arviolta 500–700 euroa, ja verkkokauppaan menee suurin piirtein tuhat euroa.

Lisäksi verkkosivuille pitäisi saada jotain täytettäkin. Logon suunnitteleminen maksaa muutamasta kympistä jopa kolmeensataan euroon. Sisällöntuotannosta veloitetaan jopa 80 euroa tunti, jos sekin teetetään digitaalisen mainostoimiston copywritereilla. Heidän ammattitaidostaan kannattaa kuitenkin maksaa, sillä mielenkiintoinen, hakukoneoptimoitu ja ostohaluja nostattava sisältö vaikuttaa yrityksen kohderyhmään. Hyvä sisältö saa palaamaan yrityksen verkkosivuille yhä uudestaan. Esimerkiksi kampaamon kannattaa kertoa sivuillaan ajankohtaisista hiustrendeistä, lemmikkihoitolan puolestaan koiran koulutuksesta tai munuaisvaivaisen kissan ruokavaliosta. 

Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Hyvänkin verkkosivun pilaa se, jos yrityksestä, yrittäjästä tai yrityksen tuotteista otetut kuvat ovat suttuisia kännykkäkamerakuvia. Ammattimaisen valokuvaajan ottamista kuvista saa maksaa ainakin 300–500 euroa, mutta niiden merkitystä ei voida vähätellä.   

Ajanvarauskalenteri, palaute- tai yhteydenottolomake ja esimerkiksi some-fiidi ovat lisätoimintoja, joita kotisivuille voi ja kannattaa liittää. Tällaisista toiminnoista saatetaan laskuttaa erikseen. Esimerkiksi ajanvarauskalenterin ymppääminen sivuille voi maksaa viisisataakin euroa. Ajanvarauskalenteri osoittautuu usein hintansa väärtiksi, sillä asiakkailla ei ole aika soitella kampaajalle tai esimerkiksi hierojalle ja odottaa, että tämä vapautuu vastaamaan. Ajanvarauskalenterin avulla ajan voi varata muutamassa sekunnissa, ja kampaaja voi hoitaa asiakasta rauhassa. Jatkuva puhelimessa ramppaaminen voisi vähentää hoidettavana olleen asiakkaan halua tulla uudestaan tukanleikkuuseen tai permanenttiin.

Maksaako verkkosivujen ylläpito?

Kun verkkosivut on suunniteltu, toteutettu, julkaistu ja maksettu, eivät kustannukset lopu. Verkkosivujen ylläpito maksaa kuukausittain. Domainista maksetaan pari euroa kuukaudessa, ja kotisivutilasta viidestä eurosta ylöspäin. Mainostoimiston kanssa voidaan tehdä sopimus kotisivujen ylläpitämisestä, päivittämisestä ja markkinoinnista. Esimerkiksi turvallisuuspäivityksistä saatetaan veloittaa viisi euroa, pilvipalvelimesta 15 ja Google Ads- eli hakusanamainonnasta 15 euroa kuussa. Näin ollen yrityksen kotisivut aiheuttavat kuussa noin neljänkymmenen euron kustannukset. Vaikka päivittäisi kotisivuja itse, pitää domainista ja kotisivutilasta maksaa ainakin tuo vajaa kymppi kuussa. 

Miten valita sopiva tekijä kotisivuille?

Verkkosivuilla on valtava merkitys yrityksen liiketoiminnalle, joten pelkkää hintaa ei pidä pitää ainoana kriteerinä kotisivujen tekijää valitessa. Hinnalla on toki merkitystä, mutta kannattaa tutustua myös digitoimiston aiempiin töihin ja osaamisen kattavuuteen. Verkkosivut ovat aina tekijän ja tilaajan yhteinen projekti, joten on tärkeää, että kommunikaatio toimii. Jos digitaalisen mainostoimiston työntekijä(t) osoittavat aitoa kiinnostusta asiakkaan liiketoimintaa kohtaan, on se hyvä merkki. Kotisivuja ei vain rykäistä kokoon, vaan ne pitää suunnitella ja toteuttaa sen pohjalta, mitä asiakasyritys tekee, mikä on sen kohderyhmä ja miten sitä halutaan palvella. Keskinäisen yhteisymmärryksen pohjalta on hyvä lähteä toteuttamaan projektia.

jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Katso lisää

Avainsanat
Rahaa

SEO vs. PPC: Kumpaa kannattaa käyttää?

SEO vs. PPC: Kumpaa kannattaa käyttää? Tiedätkö, mitä tarkoittavat SEO ja PPC? Ehkä tiedätkin termien merkityksen, mutta tiedätkö, kumpaa kannattaa käyttää?  Mitä on SEO eli