Mitkä asiat vaikuttavat kotisivuprojektien hintoihin?

Uudella yrittäjällä on kädet täynnä työtä. Pitäisi mainostaa, markkinoida, verkostoitua, hankkia vakuutuksia, hakea lainaa ja yritystukia, etsiä liiketilat, investoida, työllistää ja kilpailuttaa pankit. Jossain vaiheessa pitäisi ehtiä suunnitella ja rakentaa kotisivut, sekä tuottaa mielenkiintoista sisältöä sekä blogiin että someen. Lisäksi pitäisi tehdä töitä, jotta olisi varaa kustantaa kaikki uuden yrityksen perustamiseen liittyvät kulut. 

Moni yritys teettää kotisivut, mikä on oikein hyvä päätös, sillä ammattilaisen tekemät kotisivut palvelevat tarkoitustaan usein paremmin kuin harrastelijan tai ensikertalaisen tekemät. Kotisivujen hinta yritykselle voi olla mitä vain muutamasta sadasta eurosta jopa reiluun kymmeneen tuhanteen euroon. Mitä maineikkaampi markkinointitoimisto, sillä kalliimpia kotisivujen hinnat usein ovat. Mistä kotisivujen hinta muodostuu, ja mitä yrityksen kotisivuista kannattaa maksaa?

Kotisivujen hinta lasketaan työtuntien perusteella

Saatat löytää jonkun itseoppineen puoliammattilaisen, joka lupaa toteuttaa WordPress-kotisivut jo parilla sadalla. Jos tahdot osaavan ammattilaisen kotisivujen suunnitteluun ja toteutukseen, valmistaudu maksamaan lähemmäs tuhannen euroa kaikkein yksinkertaisimmistakin kotisivuista. Mitä enemmän sivuja ja toiminnallisuuksia, sitä enemmän yrityksen kotisivuille kertyy hintaa. 

Yrityksen kotisivujen hintaan vaikuttavat sivuston laajuus. Käyntikorttimaiset sivut koostuvat yhdestä tai kahdesta sivusta, joilta löytyy yrityksen tarina tiivistettynä muutamaan virkkeeseen sekä yhteystiedot. Jotta sivustolle saataisiin mahdollisimman paljon kävijöitä (mikä vaikuttaa sivuston hakukonenäkyvyyteen), kannattaa verkkosivuille laatia lisää sisältöä. Sisällöntuotanto maksaa jopa 80 euroa tunti. Kotisivujen hintaan vaikuttavat myös ulkoasun vaatimukset, käytettävä alusta sekä verkkosivujen toiminnot. 

Kotisivujen ammattimainen tekijä veloittaa tunnista usein 50–60 euroa plus ALV 24 %. Yksinkertaisimmatkin kotisivut vaativat noin 15 tuntia työtä, ja tästä ajasta iso osa menee asiakkaan kanssa kommunikointiin. 50 euron tuntihinnalla kaikista yksinkertaisimmatkin kotisivut maksaisivat yritykselle 750 euroa (plus ALV 24 %). Jos kotisivuille halutaan hieman lisää sisältöä, esimerkiksi blogiominaisuus ja tuotekuvauksia, vie kotisivujen tekeminen helposti 30 tuntia, jolloin yrityksen kotisivujen hinnaksi muodostuisi 1 500 euroa. 1500 eurolla voisi saada kotisivut, joilla on varta vasten suunniteltu graafinen ilme, yksi lomake (esimerkiksi yhteydenottopyyntö) ja mitkä olisi hakukoneoptimoitu niin, että ne löytyisivät mahdollisimman hyvin Googlesta. Tähän hintaan voisi odottaa saavansa myös parin tunnin perehdytyksen sivujen päivittämiseen ja ylläpitoon. Jos kyseessä olisi verkkokauppa, saisi 1500 eurolla arviolta 10 tuotesivun verkkokaupan.

Lisäksi asiakkaan tulee jatkossa maksaa kotisivujen verkkotunnuksesta eli domainista. Domain maksaa kuukaudessa pari euroa. Myös webhotelli aiheuttaa säännöllisiä kustannuksia, mitkä voivat olla 5–20 euroa kuukaudessa. WordPress-kotisivujen päivittäminen itse on melko helppoa, mutta halutessaan yrittäjä voi ostaa tämänkin mainostoimistolta. 

Kotisivujen hinta selittyy osaamisella ja palvelulla

Kotisivut

Miksi kannattaa maksaa perusmallin kotisivuista 750 euroa, vaikka kaveri tekisi ne kaljapalkalla? Syy löytyy osaamisesta ja henkilökohtaisesta palvelusta. Kun asialla on alan ammattilainen, jolla on pitkä kokemus toimivien kotisivujen suunnittelusta sekä rakentamisesta, saat laatutavaraa. Ammattilaisen tekemät kotisivut ovat selkeät ja helppokäyttöiset, mobiili- ja hakukoneystävälliset ja yrityksesi brändin perusteella laaditut. Kokemuksen myötä kotisivujen tekijälle on muodostunut ammattitaitoa, näkemystä ja ymmärrystä, mistä kannattaa maksaa. Lisäksi saat henkilökohtaista palvelua koko projektin ajan, ja vieläpä sen jälkeenkin. Kotisivuillesi suunnitellaan ainutlaatuinen ilme valmisteeman sijaan, ja kaikessa otetaan huomioon sekä sinun toiveesi että asiakasryhmäsi tarpeet. Halvat kotisivut rakennetaan usein liukuhihnatyönä, jotta lasku saataisiin maksuun mahdollisimman nopeasti.

Mitkä asiat nostavat kotisivujen hintaa?

Ammattilaisen 50–60 euron tuntiveloitus perustuu kokemukseen, referensseihin ja siihen, että hän on valmis vastaamaan asiakkaan yhteydenottoihin ja lisäkysymyksiin, mitkä ovat pois tuottavasta työajasta. Kokemuksen perusteella hän tietää, kuinka paljon kotisivujen suunnittelemiseen ja rakentamiseen normaalisti kuluu – esimerkiksi palaverit asiakkaan kanssa vievät usein noin 5 tuntia, kun taas graafisen ilmeen luomiseen mennee suurin piirtein 4 tuntia. 

Kuvien ottaminen, editoiminen ja sisällöntuotanto vievät eniten aikaa kotisivuprojektissa. Jos asiakas pystyy tarjoamaan valmiit kuvat ja tekstit, laskee se kotisivujen hintaa – ja toisin päin. Asiakas voi tarjota myös raakaversion tekstistä, minkä mainostoimisto sitten oikolukee ja täydentää. 

Yhteydenottolomakkeen ja somejakonapit saa kotisivuille nopeasti, mutta verkkokaupan tai ajanvarausjärjestelmän toteuttaminen vie aikaa ja nostaa hintaa. Myös eri kieliversiot, maksulliset fontit ja kuvapankkikuvat sekä sivustolle liitettävät lisäosat nostavat yrityksen kotisivuprojektin hintaa. 

jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Katso lisää

Avainsanat
Rahaa

SEO vs. PPC: Kumpaa kannattaa käyttää?

SEO vs. PPC: Kumpaa kannattaa käyttää? Tiedätkö, mitä tarkoittavat SEO ja PPC? Ehkä tiedätkin termien merkityksen, mutta tiedätkö, kumpaa kannattaa käyttää?  Mitä on SEO eli