SEO vs. PPC: Kumpaa kannattaa käyttää?

Tiedätkö, mitä tarkoittavat SEO ja PPC? Ehkä tiedätkin termien merkityksen, mutta tiedätkö, kumpaa kannattaa käyttää? 

Mitä on SEO eli hakukoneoptimointi?

SEO tarkoittaa hakukoneoptimointia. On vaikeaa kirjoittaa lyhyt hakukoneoptimointi-opas, sillä aihe on niin laaja. Tiivistetysti, hakukoneoptimoitu teksti on sellaista, minkä Google (tai Bing) löytää ja tunnistaa hyvin. Jos sivusto on hyvin hakukoneoptimoitu, pääsee se Googlen hakutulosten kärkeen. Tämä on yritykselle elintärkeää, sillä kun asiakkaat etsivät tuotteita ja palveluita, tutkivat he yleensä vain muutaman ensimmäisen hakutuloksen. 

Hakukoneoptimointi on ilmaista, eli Google ei veloita siitä mitään. Voit ostaa hakukoneoptimointipalvelun tai hakukoneoptimoitua tekstiä kirjoittavan copywriterin tekstejä, tai ottaa itse hakukoneoptimoinnin alkeet haltuun. Hyviä vinkkejä tekstin hakukoneoptimointiin ovat kiinnostavien pääotsikoiden keksiminen sekä tekstin jäsentely erilaisten alaotsikoiden alle. Muista laittaa tärkeimmät avainsanat myös artikkelin otsikoihin, jotta erottuisit avainsanaa koskevissa Google-hauissa. 

Avainsanat

Avainsanat

Avainsanoja eli hakusanoja voit keksiä itse, tai sitten voit käyttää apuna erilaisia hakusanatyökaluja. Hakusanatyökalujen avulla tiedät, milloin tiettyjä hakutermejä ja -lauseita haetaan eniten, ja osaat varautua sesonkeihin kirjoittamalla sopivat sisällöt. Esimerkiksi joululahjojen googlettaminen aloitetaan jo hyvissä ennen joulua, joten verkkokaupan joulusesonkiin kannattaa varautua jo ennen Black Fridaytä. Hyviä hakusanatyökaluja ovat Googlen Keyword Planner sekä Google Trends. Google Search Consolen avulla saat tietää, millä hakusanoilla sivustosi erottuu ja löytyy jo nyt. Google Search Console kertoo myös sijoitusten kehityksen ja muun muassa saamiesi klikkausten määrän. Kun tiedät, millä termeillä saat jo nyt liikennettä sivuillesi, voit käyttää niitä sivuillasi lisää ja parantaa hakukonenäkyvyyttäsi entisestään. 

Yksi hakukoneoptimoinnin haastavimpia asioita on tunnistaa ne termit, joiden avulla sivusto saa parhaat tulokset Google- ja Bing-hauissa, ja joiden avulla sivustolle voidaan ohjata runsaasti laadukasta liikennettä. Toinen haaste on kirjoittaa sujuvaa tekstiä perusmuodossa olevilla sanoilla. Google ei ymmärrä kaikkia suomen kielen sanoja, jos ne ovat monikossa tai jossain taivutusmuodossa. Synonyymejä Google ymmärtää vielä taivutusmuotojakin huonommin, joten kannattaa käyttää tekstissä ja otsikoissa vain niitä sanoja, joilla asiakkaat tietoa todennäköisimmin etsivät. 

Muuta huomioitavaa

Hakukoneoptimointiin kuuluu myös titlen ja meta descriptionin huomioiminen. Title on otsikko, minkä on tarkoitus näkyä hakutuloksissa; meta description on taas titlen alta löytyvä kuvaus. SEO-mielessä hyvän titlen keksiminen on yksi tärkeimmistä toimenpiteistä. Titlen pituus on noin 55–65 merkkiä, ja meta description saa olla maksimissaan noin 150 merkkiä. 

Myös kuvat tulee hakukoneoptimoida. Hakukonenäkyvyyden kannalta on olennaista, että tekstissä on kuvia, ja että ne on nimetty (mieluiten niin, että nimessä on avainsana, mutta pelkkä teksitkuvaus kuvasta riittää). 

Tekstin pituuden pitäisi olla noin 1200 sanaa, ja täynnä uniikkia sisältöä, mikä kiinnostaa yrityksen kohderyhmää. Ei mikään helppo tehtävä, mutta asianmukaisesti hakukoneoptimoidun tekstin kirjoittaminen on erittäin kustannustehokas tapa markkinoida yritystä.

Mitä on hakusanamainonta (PPC)?

PPC tarkoittaa hakusanamainontaa. Esimerkiksi Google Adsin avulla uudet kotisivut saavat nopeasti uusia kävijöitä ja asiakkaita. Maksat Googlelle siitä, että se näyttää sinun sivustosi tai bannerisi asiakkaan käyttäessä tiettyä hakutermiä. Google paljastaa hakutulosten kärkeen päässeen priorisoidun linkin olevan mainos käyttämällä tekstiä ”sponsored links”. 

Tuloksellinen hakusanamainonta ei kuitenkaan ole helppoa. On vaikeaa tietää, kuinka paljon mihinkin avainsanaan kannattaa panostaa. Koska Googlella on niin sanotusti oma lehmä ojassa, ei kannata lukea pelkästään Googlen neuvoja. Hakusanamainonta kannattanee ulkoistaa, ellei itsellä tai omilla työntekijöillä ole aikaa paneutua asiaan. 

PPC vai SEO – vai molemmat?

Useimmat digitaalisen markkinoinnin asiantuntijat suosittelevat käyttämään sekä maksutonta hakukoneoptimointia että maksullista hakusanamainontaa. Näin saavutetaan parempia tuloksia sekä hakunäkyyden, klikkausprosenttien, konversioiden että kävijöiden sitouttamisen saralla. 

Kun optimoitte sekä maksuttomia että maksullisia termejä, voitte saavuttaa laajemman kokonaisnäkyvyyden eri hakukoneissa. Hyvin optimoitu sivu näkyy maksuttomissa eli orgaanisissa tuloksissa, mutta jos jokin teille tärkeä hakusana ei nouse esiin, kannattaa sitä tukea PPC:llä. Maksettu mainonta on nopeammin kontrolloitavissa, joten varsinkin verkkokauppojen kannattaa suosia PPC:tä. 

Tarkasta, että PPC- ja SEO-strategioiden tarjoama viesti on samanlainen. Laadukkaan sisällön merkitystä ei voida vähätellä. Klikkausten saaminen ja kävijöiden sitouttaminen vaatii sen, että kohdesisällön viestintä vastaa kävijän tarpeita. Tämä lisää myös konversioprosenttia ja yrityksen tulosta

jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Katso lisää

Avainsanat
Rahaa

SEO vs. PPC: Kumpaa kannattaa käyttää?

SEO vs. PPC: Kumpaa kannattaa käyttää? Tiedätkö, mitä tarkoittavat SEO ja PPC? Ehkä tiedätkin termien merkityksen, mutta tiedätkö, kumpaa kannattaa käyttää?  Mitä on SEO eli